• fi
  • sv
Logo

Arkisto

Kategoriat
syyskuu 11, 2018

Kärsitkö tuki- ja liikuntaelinvaivoista?

Voit hakeutua yksityisasiakkaana liikuntalääketieteen erikoislääkärin vastaanotolle kaikissa liikuntaelinvaivoissa


Työplussan liikuntalääketieteen erikoislääkäri Heikki Jokinen painottaa, että vanha sanonta ”urheilija ei tervettä päivää näe” kertoo ehdottomasti väärästä asenteesta.

”Ei ole normaalia, että urheilijalla on kipuja ja jatkuvasti erilaisia vammoja”, Jokinen toteaa.

Urheilijan terveystarkastus onkin suositeltava kaikille yli 12-vuotiaille tavoitteellisesti yli kymmenen tuntia viikossa harjoittelevalle. Tarkastuksessa tsekataan niin terveys- kuin vammahistoria.

”Samoin selvitetään ravitsemusasiat, unen määrä ja laatu sekä yleensä elämäntavat. Jos nousee poikkeavuuksia, selvitetään taustat ja etsitään ratkaisut.”

Päätavoite on Jokisen mukaan opettaa urheilija ottamaan vastuuta omasta terveydestään. Kuntoilijaakin hän kehottaa erikoislääkärin vastaanotolle, jos harrastus aiheuttaa pitkittyneitä kiputiloja.

”Yli kahden viikon kestäneet kiputilat on syytä käydä arvioituttamassa, mistä ne johtuvat. Usein hoidoksi riittää fysioterapia.”

Ylikuormitusta on syytä epäillä, jos treeni ei kulje, syke pysyy korkealla eikä harjoitukseen saa tehoja. Jokinen toteaa, että liikkujan ”burn outia” näkee paljon työikäisillä, jotka ovat aloittaneet treenaamisen liian kovin tavoittein.

”Työiässä on niin paljon muutakin jaksettavaa, että arjen ja treenaamisen kanssa täytyy tasapainotella. Kannattaa ajatella, että kuntoilu ei ole muusta elämästä erillinen osa, vaan osa arkea. Esimerkiksi pyöräily töihin saattaa riittää terveysliikunnaksi.”

Lihaskuntoharjoittelukin on Jokisen mukaan tärkeää. Erityisesti hän suosittelee sitä ikääntyville naisille.

”Naisilla lihasmassa vähenee miehiä nuorempana. Hyvä toimintakyvyn mittari on kokeilla, pääseekö kyykkyyn ja siitä ylös.”

Varaa aika Heikki Jokisen vastaanotolle täältä!


Kategoriat